نعمت الله پوستين‌دوز از مديرعاملي سايپا كنار رفت. این خبر هم مانند خبر آمدن او به سایپا در آخر وقت یک روز کاری منتشر شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق،براساس آمار منتشر شده از سوي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو)، توليدكنندگان خودروهاي تجاري زير مجموعه اين سازمان (گروه‌هاي ايران‌خودرو و سايپا) در سال گذشته عملكرد چندان موفقي از خود ارايه ندادند و بطوریکه توليد شركت های سايپاديزل و زامیاد زیر مجموعه گروه خودروسازی سایپا كاهش بالای 30 درصدی تولید خودرو در سال گذشته را تجربه کردند.

موضوع کاهش تولیدات خودروسازان داخلی تا آن جا پیش رفت که وزیر صنعت، معدن و تجارت شخصا وارد این موضوع شد و موضوع ادعایی عدم پرداخت مطالبات قطعه‌سازان طرف قرارداد این شرکت‌ به عنوان یکی از مهمترین موضوعات در دستور کار جلسه غضنفری با و شورای سیاست‌گذاری خودرو با این خودروساز قرار گرفت.

با این وجود، پوستین دوز علت کاهش تولیدات این شرکت را کاهش تقاضا در بازار اعلام کرده بود. به گفته او کاهش تولیدات در ماه های ابتدایی سال همگام با نیاز بازار بوده و در خصوص افزایش میزان تولید، دغدغه ای وجود ندارد.

او تاکید کرده بود که با افزایش درخواست مشتریان در تابستان تولیدات گروه خودروسازی سایپا نیز افزایش خواهد یافت. او اعلام کرده بود که امسال علاوه بر برنامه ریزی برای تولید و فروش ۸۰۰ هزار خودرو، خودروهای نیوسراتو و پارس تندر(SR) را نیز به بازار عرضه خواهند شد.
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کمبود نقدینگی، توقف شماره‌گذاری وانت پیکان و برخی مشکلات داخلی خودروسازان را از دلایل اصلی کاهش 30درصدی تولید خودرو در کشور دانسته بود که بخشی از آن هم در شرکت سایپا رخ داده است.

به گفته محسن صالحی‌نیا، برخی خودروسازان با کمبود نقدینگی مواجه بودند که امیدواریم وضعیت دسترسی خودروسازان به تسهیلات بهتر شود. از سوی دیگر شاهد توقف شماره‌گذاری وانت پیکان هم بودیم که این اتفاق نیز در کاهش تولید خودرو در کشور موثر بود.

براساس اطلاعات منتشر شده تولید انواع خودرو در کشور طی ماههای گذشته سال جاری با کاهش بالای 30درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل رسیده است. همچنین تولید خودرو در تمام گروه ها از جمله سواری، وانت، مینی بوس و اتوبوس و کامیون با کاهش مواجه شده است.

همچنین رييس ستاد توليد گروه خودروسازي سايپا از توليد بي وقفه محصولات اين گروه خبر داد و گفته بود: در حال حاضر روال توليد خودرو و تامين قطعه و ساير تجهيزات مربوطه در گروه خودروسازي سايپا عادي و همچون گذشته بوده و هيچ مشكلي در زمينه توليد نداريم.

وي افزود: سايپا ظرفيت توليد روزانه 3 هزار دستگاه را دارد اما با كاهش تقاضا دليلي ندارد اين شركت محصولات خود را در پاركينگ ها انبار كند.

مدير عامل شركت سايپاكاشان خاطرنشان كرد: اكثر قطعات خودروهاي خانواده سايپا داخلي سازي شده و اگر وقفه اي در تامين برخي از قطعه ها ايجاد مي شود به علت تاخير در سفارش است.

به هر حال به نظر می رسد پوستین دوز اولین قربانی کاهش تولید و همزمان با آن افزایش قیمت خودرو در کشور بوده است. دوره ای که پراید 7 میلیون تومانی در آن به 10 میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرد.

روز گذشته وزیر صنایع با حضور در شرکت سایپا و تشکیل هیئت مدیره در حال بررسی گزینه های پیشنهادی بودند و هنوز بطور رسمی مدیر عامل جدید معرفی نشده است ،از جمشيد ايماني، رئيس هيات مديره گروه خودروسازي سايپا و سعيد مدني، مديرعامل پارس خودرو ،غفاري که سابقه مدیر عامل شرکت سازه گستر سایپا را در کارنامه خود دارد ،فرایی با داشتن سابقه مدیرعاملی آتکو و رجبی عضو هیئت مدیره سازه گستر ،گزینه هایی هستند که برای به دست گرفتن سکان مدیر عاملی گروه خودروسازی سایپا از آنان نام برده می شود.

با توجه به اوضاع نامساعد تولید در شرکت های خودروسازی و اینکه تعطیلات تابستانی آنها از پنج شنبه آغاز می شود،شنیده ها از تغییرات جدید مدیریتی در خودروسازان دیگر طی روزهای آینده حکایت دارد .

منابع آگاه از رفتن پوستین دوز مدیر عامل سابق گروه خودروسازی سایپا به شرکت صنایع ملی مس ایران خبر می دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • غلامرضا ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    0 0
    من آماده ام برم جاش ، دو دست و دو پام را ضامن میگذارم در عرض یکسال خودروی تولید داخل را وارد بازار اروپا کنم.سیاسی کاری هم بلد نیستم ولی بلدم چطور میشه یک چنین شرکتی را اداره و در جهان یکه تار کرد بلدم ...بخدا بلدم....میدان و پارت و امکانات ندارم من میتونم....
  • ali ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    0 0
    انشا الله به تخلفات خودروسازان رسیدگی می شود
  • بنده خدا ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    0 0
    پس ایران خودرو چی.
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    0 0
    مدیران سایپا در سالهای گذشته عملکرد بسیار ضعیفی در توسعه و بازار سرمایه داشته اند ،بطوریکه ارزش سهام سایپا از حدود 4000 ریال به 1000 ریال و ارزش سایر شرکتهای گروه نظیر زامیاد و پارس خودرو به زیر مبلغ اسمی و حدود 500 ریال رسانده و دلیل اصلی ان جابجایی های بی مورد در سطح مدیران عامل شرکتهای زیرگروه و به چند باره و استفاده از نیروها غیر شایسته بسیار در سطح مدیران و روسا و کارشناسان در کل گروه سایپا بوده .
  • حسين ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    0 0
    دعا كنيد مديران عامل خودروساز ديگر كشور كه درگير بحران هاي جدي است تغيير كند م
  • تاب دستی ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    0 0
    ضرر نمی کنند قیمت چند برابر بالا رفته
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    0 0
    بی خودی دل خوش نکنید پوستین با دستور ریس جمهور ابقا شد
  • عماد ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    0 0
    مي گويند مشتری نداريم، ولي بازهم خودروهای فرسوده را جايگزين نمي کنند. هدف بالا بردن قيمت و سود است.
  • محمدرضا ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    0 0
    خودروسازی که از 6 ماه پیش از تولید خودروهاش همه اونا رو پیش فروش میکنه و هر خودرویی که تولید کنه (به دلیل بازار انحصاری خودروی کشور) به فروش میره و هیچ خودرویی رو دستشون نمی مونه و 50درصد بازار یک و نیم میلیونی خودروی کشور دستشه باید اونقد سود داشته باشه که به جای اینکه سهامش از 4000ریال بشه 1000 ریال بشه 40,000 ریال و با سرمایه کلونش بتونه سهام خودروسازی های بزرگ دنیا رو که تو بحران هستن بخره و از اونا در طراحی خودروهاش کمک بگیره با توجه به شرایط این دوخودروساز وطنی هر اتفاق دیگه ای غیر از اونچه که گفتم نظیر بحران ، کاهش تولید ، ضرر و ... براشون میفته نشون دهنده ی چیست نمی دونم
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    0 0
    پوستين دوز خوب نبود همین .. من از كارمندان سايپا هستم
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    0 0
    ایکاش مدیرانی که کمی کیفی فکر می کنند سرکار بیایند نه آنهایی که فقط کمّی فکر میکنند...
  • یکی از کارکنان سایپا ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    0 0
    به به! پس شرایط عادی بوده! خوب خدارو شکر
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
    0 0
    شما رو نمیدونم ولی من به کسانی که برای سود بیشتر کیفیت یک وسیله ی نقلیه رو به حدی پایین میآرند که اون ماشین در صورت یک تصادف نه چندان سنگین منجر به مرگ مسافر میشه میگم "قاتل". مسولین دیگری هم که با بستن چشمشان و با گفتن جمله ی معروف و تاریخی به "به ما چه؟!" جلوی بروز این فجایع رو نمیگیرند شریک جرم قتل هستند. نگران ایشون هم نباشید. درسته که بعد از مدتها مال اندوزی بلآخره به بازنشستگی از این پست شریف رضایت دادند ولی به احتمال 99%، در آینده ی نزدیک ایشون رو در پست های شریف دیگر خواهیم دید. باور ندارید؟ از آقای مرتضوی بپرسید!
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    0 0
    والا این سایبا ماشین تولید نمیکنه فرغون سوار بشیم از این محصول امن تره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس